تأثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر درمان ارتودنسی چیست؟

استفاده از سیگار و هرگونه دخانیات دیگر، تأثیر منفی بسیاری بر روی سلامتی تمام اجزای بدن دارد. یکی از مهمترین عوارض این مواد مضر، آسیب رسیدن به دندان‌ها و سایر بافت‌های داخل دهان است. اثرات دخانیات بر روی دندان‌ها منجر به افزایش هزینه‌های دندانپزشکی و مختل کردن نتایج درمان‌ها خواهد شد. به خصوص افرادی که در طول درمان‌های ارتودنسی دندان سیگار می‌کشند یا تمایل به مصرف مواد مخدر دارند یا به هر نحوی به سمت مصرف سایر مواد مضر می‌روند، باید بدانند که ممکن است با شکست درمان مواجه شوند و هزینه‌های زیادی جدا از هزینه‌های ارتودنسی به آن‌ها تحمیل شود. اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری درباره این موضوع بدست آورید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

تأثیر مواد مخدر و دخانیات بر ارتودنسی چگونه است؟

اطلاعات تخصصی از جانب کارشناسان بهداشت دهان و دندان نشان می‌دهد که سیگار کشیدن می‌تواند بر عملکرد درمان‌های ارتودنسی تأثیرات منفی داشته باشد. استفاده از مواد حاوی نیکوتین، توتون و تنباکو ممکن است باعث ایجاد لکه‌ها بر روی براکت‌ها و دیگر دستگاه‌های ارتودنسی شود، که این موضوع به ویژه برای افرادی که از براکت‌های نامرئی یا ارتودنسی سرامیکی استفاده می‌کنند، ناراحت‌کننده خواهد بود، زیرا می‌تواند ظاهر لبخند آن‌ها در طی درمان را تحت تأثیر قرار دهد.

در موارد بدتر، سیگار کشیدن حتی می‌تواند از توانایی دستگاه‌های ارتودنسی در حرکت دادن و صاف کردن دندان‌ها جلوگیری کند. از این رو، دو تأثیر اصلی سیگار بر ارتودنسی عبارتند از اختلال در جنبه زیبایی و نقصان در فرآیند درمان.

در نتیجه، توصیه می‌شود افرادی که در حین درمان ارتودنسی سیگار می‌کشند، به این نکته توجه کنند و برای داشتن یک درمان موثر و موفق، از مصرف مواد مخدر و دخانیات خودداری کنند. این تغییر در رفتار می‌تواند بهبود نتیجه‌های درمانی و بهبود کلیت سلامت دهان و دندان را به همراه داشته باشد.

سیگار کشیدن چگونه تأثیرگذاری بر دستگاه‌های ارتودنسی دارد؟

در هنگام درمان ارتودنسی، برای تحقق بهترین نتیجه، بافت دندان، لثه و استخوان‌ها باید از باکتری‌های بیماری‌زا پاک شوند. باکتری‌ها در داخل دهان و روی دندان‌ها فعالیت دارند و تعداد آن‌ها تحت تأثیر دخانیات افزایش می‌یابد. این افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.

بیماری لثه نوعی بیماری بافت نرم است که در ابتدا باعث عفونت لثه و دندان‌ها می‌شود و در نهایت منجر به از دست دادن دندان‌ها و آسیب به استخوان‌های نگهدارنده آن‌ها می‌شود. اینگونه تغییرات در دهان باعث می‌شود که دستگاه‌های ارتودنسی نتوانند دندان‌ها را به خوبی حرکت داده و موقعیت‌دهی کنند.

بنابراین، از آنجا که دخانیات باعث افزایش باکتری‌ها و بیماری‌های لثه می‌شود، افرادی که از دستگاه‌های ارتودنسی استفاده می‌کنند، بهتر است از سیگار کشیدن خودداری کنند. این اقدام باعث بهبود نتایج درمان ارتودنسی و جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی در دهان و دندان‌ها خواهد شد.

تأثیر سیگار بر ارتودنسی تنها به اختلال در درمان محدود نمی‌شود.

مصرف بیش از حد توتون، تنباکو، و کشیدن سیگار ممکن است علاوه بر اختلال در درمان، به افزایش هزینه‌ها و دردسرهای بیشتری برای بیماران منجر شود. افزایش مدت زمان درمان ارتودنسی در افراد سیگاری، از جمله دلایلی است که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، زیرا مواد مضر موجود در سیگار باعث آسیب‌هایی به دهان و دندان می‌شوند که به دراز کشیدن فرآیند درمان منجر می‌شوند.

تأثیر سیگار بر روند درمان ارتودنسی و هزینه‌ها

هر چقدر که آسیب‌ها و مشکلات بیشتری وارد شود، روند درمان ارتودنسی نیز بیشتر طول خواهد کشید. بسیار مهم است به این نکته توجه داشته باشیم که افراد سیگاری نمی‌توانند به طور دقیق پیش‌بینی کنند که دندان‌ها چطور جابجا می‌شوند یا مدت زمان کامل درمان ارتودنسی چقدر خواهد بود. تمام این موارد باعث افزایش هزینه‌های درمان می‌شوند.

بنابراین، بهتر است برای اطمینان از موفقیت درمان و کاهش هزینه‌ها، از سیگار کشیدن خودداری کنیم. با این اقدام، ممکن است مشکلات مربوط به جابجایی دندان‌ها کاهش یابد و در نتیجه روند درمان به صورت کارآمدتری پیش برود و هزینه‌ها نیز کاهش یابد.

تأثیر سیگار بر ارتودنسی: افزایش درد در افراد سیگاری

حین تنظیم بریس‌های ارتودنسی ثابت، کمی درد معمول است که در بیشتر موارد در افرادی که سلامت دهان و دندان بالا دارند، خیلی کم و حتی ممکن است صفر باشد. اما هر چه بافت‌های داخل دهان، به ویژه لثه‌ها، آسیب‌دیده‌تر باشند، درد تجربه‌شده نیز بالاتر خواهد بود. در افراد سیگاری که معمولاً لثه و دندان‌های سالمی ندارند، ممکن است درد بیشتری را تحمل کنند.

با توجه به این وضعیت، بهتر است افراد سیگاری با آگاهی از این موضوع، مراقبت بیشتری از سلامت دهان و دندان خود نمایند. این اقدام می‌تواند به کاهش درد و مشکلات درمانی در دوره‌های ارتودنسی کمک کند و نتیجه‌ای بهتر و راحت‌تر را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

عوامل مختلف در ارتودنسی و اختلالات آن

سیگار، دخانیات و مواد مخدر تنها یکی از عواملی هستند که می‌توانند در درمان ارتودنسی اختلال ایجاد کنند. اما علاوه بر این‌ها، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در فرآیند درمان ارتودنسی تداخل ایجاد کنند.

اساس کار درمان‌های ارتودنسی، حرکت دندان‌ها از موقعیت نامنظم و کج به موقعیت صاف و هماهنگ است. به عبارت دیگر، تمام مراحل درمان ارتودنسی به منظور چرخش یا حرکت دندان‌ها انجام می‌شوند. هر عاملی که ممکن است در روند حرکت دندان‌ها مشکل ایجاد کند، قطعاً روند درمان ارتودنسی را نیز مختل خواهد کرد.

به همین دلیل، برای داشتن یک درمان ارتودنسی موفق، مهم است که از همه عوامل مخرب و اختلال‌آفرین در درمان ارتودنسی خود خودداری کنیم. از این رو، مراقبت از سلامت دهان و دندان، اطلاع از محدودیت‌ها و رعایت توصیه‌های متخصصین ارتودنسی می‌تواند بهبودی در فرآیند درمان را به همراه داشته باشد.

عوامل تأثیرگذار در حرکت ارتودنسی چه هستند؟

حرکت ارتودنسی و فعالیت استخوان مرتبط با عوامل سیستمیک می‌باشد و هر گونه مشکل در این خصوص می‌تواند باعث عدم تأثیرگذاری ارتودنسی شود. علاوه بر سیگار کشیدن، برخی از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند در تسریع یا کند شدن حرکت ارتودنسی نقش داشته باشند، عبارتند از:

1. بیماری‌های متابولیک استخوان
2. عوامل تغذیه‌ای
3. گروه سنی بیمار
4. مصرف مواد مخدر

تأثیر بیماری‌های متابولیک استخوان بر حرکت ارتودنسی

هورمون‌های سیستمیک مانند استروژن، آندروژن و کلسیتونین با افزایش محتوای مواد معدنی استخوان، توده استخوان و کاهش در نرخ جذب استخوان ارتباط دارند. این هورمون‌ها ممکن است حرکات ارتودنسی را به تاخیر بیاندازند. از طرفی، هورمون‌های تیروئید و کورتیکواستروئیدها ممکن است حرکت ارتودنسی را سریع‌تر کنند و مدت زمان درمان ارتودنسی را کاهش دهند.

همچنین، داروهای ضد التهابی استروئیدی که به منظور کاهش تحلیل استخوان تجویز می‌شوند، ممکن است در طولانی مدت بر حرکات ارتودنسی تأثیر بگذارند. آنها می‌توانند پاسخ استخوان به فشار وارده را به تاخیر بیندازند و مدت زمان انجام ارتودنسی را طولانی‌تر کنند. این نکته حائز اهمیت است که تأثیر داروها بر درمان ارتودنسی نباید نادیده گرفته شود و باید با دقت و توجه مورد بررسی قرار گیرد.

تأثیر عوامل تغذیه‌ای و گروه سنی بر ارتودنسی

پس از انجام ارتودنسی، باید از خوردن تمام غذاهای چسبنده تا پس از پایان درمان ارتودنسی اجتناب کرد. همچنین، جویدن تنباکو نیز از جمله مواردی است که باید به عنوان ممنوع اعلام شود؛ زیرا تأثیرات تنباکو جویدنی بر ارتودنسی حتی بیشتر از تأثیر سیگار بر آن است. بهتر است بیماران را از خطرات و محدودیت‌های ارتودنسی، هم از لحاظ تغذیه‌ای در زمان ارتودنسی و هم از لحاظ موارد دیگر، آگاه کنید.

گروه سنی بیمار نیز برای انجام ارتودنسی اهمیت دارد. برای درمان ارتودنسی، لثه‌های سالم اولین شرط است. اگر فردی به دلیل مصرف دخانیات یا مواد مخدر دارای لثه‌های بیمار باشد، ابتدا باید بر روی سلامت لثه‌های خود متمرکز شود و سپس به درمان ارتودنسی بپردازد. بین افراد بزرگسال و افراد نوجوان، تنها تفاوتی که وجود دارد، طول دوره درمان است. هرچه لثه‌ها بیمارتر باشند، درمان و بهبود آن نیز طولانی‌تر خواهد شد. به همین دلیل، درمان ارتودنسی متحرک، ثابت یا نامرئی نیز ممکن است به تعویق افتاده و مدت زمان درمان طولانی‌تر شود. از این‌رو، احتمالاً تاثیر سیگار بر ارتودنسی را متوجه هستید، زیرا سیگار لثه‌ها را بیمار می‌کند.

اثرات مصرف مواد مخدر بر دهان و دندان‌ها

مصرف مواد مخدر به طور طولانی مدت، اثرات منفی زیادی بر محیط دهان دارد. این مواد مخدر باعث فروپاشی بافت نرم لثه و تخریب دندان‌ها می‌شوند. به دلیل ماهیت اسیدی خود، ترشح بزاق نیز کاهش می‌یابد و این باعث خشکی دهان می‌شود که یکی از عوامل اصلی خرابی دندان‌هاست. هنگامی که محیط دهان خشک می‌شود، افراد به خوردن شیرینی‌ها و مواد قندی بیشتر تمایل پیدا می‌کنند که این مواد نیز به تخریب دندان‌ها کمک می‌کنند.

همچنین، مصرف مواد مخدر ممکن است باعث ترشح اسید در محیط دهان شود. این ترشح اسید در طول دوازده ساعت می‌تواند دندان‌ها را بسیار آسیب‌پذیر کند. هنگامی که فرد دندان‌های ضعیف شده را در خواب بر روی هم فشار می‌دهد، دندان‌ها دچار سایش می‌شوند و مینای دندان‌ها به دلیل قرار گرفتن طولانی در معرض اسید و سایش، از بین می‌رود.

به همین دلیل، مصرف مواد مخدر بر روی سلامت دهان و دندان‌ها تأثیرات بسیار ضاری دارد و اهمیت آگاهی افراد از این موضوع برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها بیشتر از پیش می‌شود.

تأثیر مصرف تنباکو بر سلامت دهان و دندان‌ها

تنباکو دارای موادی است که باعث کاهش جریان خون در لثه‌ها می‌شود و این امر باعث فقر غذایی و کمبود اکسیژن در لثه‌ها می‌گردد. این کاهش جریان خون می‌تواند روند ترمیم بافت لثه‌ها را مختل کند و به بیماری‌های لثه در مصرف‌کنندگان تنباکو نسبت به دیگران دو برابر احتمال بیشتری ایجاد کند.

همچنین، سموم موجود در دود سیگار در محل ورود به دهان جذب نسج‌های نرم را تسهیل می‌کنند و دندان‌ها را مستعد پوسیدگی می‌سازند. با گذشت زمان و تجمع جرم زیر لثه‌ها، دندان‌ها ممکن است لق شده و در شرایط ارتودنسی و سایر موارد دیگر تحت تأثیر قرار گیرند. اگر بهداشت دهان نادرست باشد و مصرف دخانیات به صورت مداوم ادامه یابد، ممکن است باعث ابتلا به سرطان دهان نیز گردد.

به همین دلیل، مصرف تنباکو و دخانیات بر سلامت دهان و دندان‌ها اثرات مضری دارد و باید از این مسئله پرهیز کرده و به بهداشت دهان و دندان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

کلینیک‌های تحت نظر دکتر مهسا شریعتی (کلینیک دندان پزشکی مایا در تهران، کلینیک دندان پزشکی مهر در ساوه و کلینیک ماهور)، با بالاترین کیفیت، خدمات درمانی ارتودنسی را توسط متخصصان باتجربه به شما ارائه می‌دهند تا شما از حس خوب داشتن دندان‌هایی صاف و یکدست لذت ببرید.

لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

Call Now Button مشاوره و نوبت دهی
× مشاوره آنلاین