درمان دندان نهفته

یکی از درمان های پیچیده، سخت و چالش برانگیز در حوزه ارتودنسی، درمان دندان های نهفته است. توصیه می شود به منظور جلوگیری از این معظل بزرگ حتما کودکان دلبند خود را در سنی حدود 10 سالگی نزد متخصص ارتودنسی برای معاینه ارجاع دهید، تا چنانچه بالج دندان های دائمی (برجستکی جوانه ی دندان نیش ) مثل دندان نیش و یا دندان 4 و 5 در داخل دهان کودک قابل مشاهده نبود، درمان های مداخله گر ارتودنسی با پلاک متحرک یا سایر درمان های دیگر اجرا شود، تا از درمان پبچیده و سخت در دوران بلوع و دندان های دائمی پیشگیری های لازم به عمل آید .

آیا دندان های نهفته باید خارج شود؟

خیلی از افراد این سوال را از دکتر مهسا شریعتی دارند که اگر دندان نهفته خارج نشود چه مشکلاتی ایجاد می کند و اینکه آیا خارج کردن آن حتما الزام دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تمام متخصصین در حوزه ارتودنسی معتقدند که پس از تشخیص وجود دندان نهفته هر چه سریعتر باید اقدامات درمانی صورت گیرد، درمان در موارد شدید تنها با روش جراحی انجام می شود اما در موارد خفیف تر می توان با استفاده از ارتودنسی، دندان نهفته را به قوس دندانی نرمال هدایت شود.

در نتیجه می توان گفت لازم است تا هر چه سریعتر اقدامات درمانی برای دندان نهفته در نظر گرفته شود، در صورتی که توجهی به درمان نهفته نشود با افزایش سن معمولا سبب بروز مشکلاتی از قبیل دیابت، مشکلات قبلی، ضعف سیستم ایمنی، بیماری ریوی و… می شود.

علاوه بر بروز این قبیل مشکلات خارج نکردن دندان های نهفته، سبب ایجاد کیست، تومور که البته همراه با درد فراوان است می شود، بروز عفونت و کیست ناشی از خارج نکردن دندان های نهفته به مرور زمان سبب بی نظمی های دندانی و افزایش حساسیت و … می گردد.

صحبت های  دکتر مهسا شریعتی در رابطه با بهترین زمان درمان دندان های نهفته

علائم وجود دندان نهفته

احساس درد در لثه

احساس درد در استخوان فک

سر درد های مزمن

التهاب و خارش در لثه

اختلال در بینایی البته به صورت موقت

احساس درد در گوش و چشم

بهم ریختگی دندان ها و… همگی می توانند از علائم وجود دندان نهفته باشند.

درمان دندان نهفته

اهمیت زمان مراجعه به متخصص ارتودنسی در دندان های نهفته

همانطور که گفته شد، لازم است کودکان در سن 10 سالگی توسط متخصص ارتودنسی و یا اطفال معاینه کامل شوند تا در صورت وجود دندان نهفته، اقدامات درمانی لحاظ شود تا کودک دچار عوارض خارج نکردن دندان نهفته نگردد، هر چه درمان دیر تر صورت گیرد، احتمال درمان به روش جراحی بیشتر می شود.

در افرارد با سن بالای 40 سال  معمولا دندان نهفته کاملا به استخوان فک می رود، در صورتی که مشکلی برای فرد ایجاد نکند( البته بعد از بررسی توسط پزشک متخصص)جراحی الزام نیست تنها لازم است فرد به صورت سالیانه چکاپ انجام دهد.

راه های تشخیص دندان های نهفته

تا سن 14 سالگی معمولا دندان های نیش رشد کامل دارند، در صورت وجود دندان نهفته نیش در این دوره، ارتودنسی یکی از بهترین روش های موثر درمان معرفی می شود.

دندان های عقل نیز حداکثر تا سن 35 سالگی رشد می کنند، در صورتی که تا سن 35 سالگی دندان عقل رشد نکرده باشد، لازم است توسط متخصص دندان از نظر نهفتگی بررسی شود. یکی از بهترین راهکار ها برای بررسی دندان نهقته تهیه عکس رادیولوژی و بررسی توسط متخصص مربوطه می باشد.

لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

Call Now Button مشاوره و نوبت دهی
× مشاوره آنلاین