طرح لبخند با ارتودنسی | اصلاح طرح لبخند

همه‌ی ما به اتفاق لبخند زدن را یکی از جذاب‌ترین راه‌های ارتباطی غیرکلامی می‌دانیم. اما گاها به علت‌هایی همچون مشکلات ناهمترازی دندان‌ها، تغییر رنگ آن‌ها و یا غیره باعث عدم اعتماد به نفس ما هنگام لبخند زدن می‌شود.
ارتودنسی اصلاح طرح لبخند، قرار است با طراحی لبخندی زیبا به ما کمک کند تا بدون خجالت و با اعتماد به نفس لبخند بزنیم. در این مطلب از سایت دکتر مهسا شریعتی درباره طراحی و اصلاح طرح لبخند اطلاعاتی ارائه شده و با مهم‌ترین درمان‌های انجام شده در آن آشنا خواهیم شد.

طرح یا خط لبخند چیست؟

خط لبخند اصطلاحی است که برای توصیف ویژگی‌های لبخند استفاده می‌شود و در کل خطی فرضی است که در طول لب‌ها (از لبه دندان‌های جلویی فک بالا، موازی با لبه فوقانی لب پایین) در هنگام لبخند ظاهر می‌شود.

این خط لبخند بررسی می‌شود تا ببینیم آیا از نظر ظاهری مناسب است یا نیاز به تعدیل و ترمیم دارد. خط لبخند ممکن است بر اثر عواملی مانند برخی مشکلات دندانی، تغییر رنگ دندان‌ها، دندان‌های کج و نامرتب، نواقص استخوان فک و لثه‌ها که باعث نمایان شدن لثه حین لبخند شود و یا سایر عوامل تحت تأثیر قرار بگیرد.

به ترکیب و هماهنگی آفریدن بین اجزای لبخند حین لبخند کامل نیز، طراحی یا اصلاح طرح لبخند گفته می‌شود.

طرح لبخند سالم و زیبا باید شامل چه مواردی باشد؟

۱- دندا‌ن‌های سفید، صاف و یکدست:

نکته‌ای که مهم است، آنچه در لبخند شما دیده می‌شود است. عواملی که بر زیبا دیده شدن لبخند تأثیر‌گذار است شامل ردیف و منظم بودن دندان‌ها، دندان‌های سالم و بدون شکستگی، رنگ دندان‌ها، ابعاد دندان‌ها از نظر بزرگی یا کوچکی و یا اعتماد به نفس فرد هنگام خندیدن است که اجازه حرکت لب‌ها و نمایان شدن دندان‌ها را می‌دهد.

۲- ترازمندی خط لثه:

بالا و پایین بودن بیش از حد لثه‌ها باعث دیده شدن لثه‌ها در هنگام لبخند می‌شود که در حد طبیعی باعث زیبایی لبخند می‌شود اما اگر از حد نرمال بیشتر باشد باعث تحت تأثیر قرار دادن دندان‌ها و بی‌روح شدن لبخند می‌شود.

همچنین سلامت لثه‌ها نقش مهمی در ظاهر کلی لبخند ایفا می‌کنند. لثه‌های سالم باید صاف و رنگی روشن داشته باشند و نباید خونریزی، تورم یا التهاب داشته باشند.

۳- زاویه فک مناسب:

قرار داشتن فک‌ها در جای صحیح خود و عقب یا جلو نبودن یکی از فک‌ها نیز تاثیر بسزایی در قوس و یا حتی کشیدگی لبخند دارد.

دوست داری بیشتر بدونی؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، توضیحات دکتر شریعتی را در مورد انواع حالات فک و دندان مشاهده کن.

۴- فاصله مناسب بین لب‌ها و دندان‌ها

احتمالا با اصطلاح قوس لبخند آشنا هستید. یک قوس لبخند ایده‌آل دارای دو جزء است که به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. یکی از این قوس‌ها از اتصال لبه دندان‌های بالا ایجاد می‌شود، در حالی که قوس دیگر هنگام لبخند روی لب پایین شکل می‌گیرد.

هماهنگی و موازی بودن این دو قوس در هنگام لبخند بسیار مهم است. توسط یک متخصص ارتودنسی و با انجام طرح‌ریزی دقیق حرکت دندان‌ها درمانی ارتودنسی انجام می‌شود تا نقایص شکلی این دندان‌ها بهبود یابد و هماهنگی بین لبه دندان‌های بالا و قوس لب پایین برقرار شود.

اصلاح لبخند از کجا شروع میشود و به چه کسی باید مراجعه کرد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا به مشکل اصلی لبخند خود پی ببرید. و چون اجزای لبخند عمدتا در حوزه بافت دهان  و فک می‌شود، معمولا دندانپزشکان اقدام به اصلاح طرح لبخند شما می‌کنند. یعنی بهتر است ابتدا به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کنید تا مشکلات به خوبی تشخیص داده شود و در ادامه بسته به مشکل خاص لبخندتان، شما ممکن است به متخصصین مختلف مثل متخصص ارتودنسی یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان‌ها، متخصص لثه و یا جراح دهان، فک و صورت مراجعه کنید.

مراحل ارتودنسی طرح لبخند با یک جلسه مشاوره با متخصص شروع می‌شود.

در این ملاقات، متخصص ارتودنسی تاریخچه پزشکی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و به شناخت نیازها و اهداف شما درباره اصلاح طرح لبخند کمک می‌کند. همچنین ابتدا برای جرم‌گیری و برطرف شدن پوسیدگی دندان‌هایتان، شما را به دندان‌پزشک عمومی ارجاع می‌دهد.

پس از معاینه کامل و برنامه ریزی اولیه ارتودنسی و گرفتن عکس‌‌های رادیوگرافی، براکت‌ها بر روی دندان‌ها نصب می‌شود.

چنین مراحلی مثل نصب براکت‌ها و اعمال فشار آن‌ها برای جابه جایی دندان‌ها، گاها کشیدن دندان‌ها برای ایجاد فضای کافی و یا … ممکن است کمی درد به همراه داشته باشد که این موضوع طبیعی است. و حتما دندانپزشک به شما راهکارهایی برای کاهش این درد پیشنهاد می‌دهد.

پس از نصب دستگاه ارتودنسی، شما باید به صورت منظم جلساتی با متخصص ارتودنسی خود داشته باشید. در این جلسات، دستگاه ارتودنسی تنظیم و تعدیل می‌شود تا به تدریج به موقعیت صحیح دندان‌ها و اصلاح لبخندتان برسید.

چه مشکلاتی از لبخند شما می‌تواند با ارتودنسی برطرف ‌شود؟

ارتودنسی می‌تواند به صورتی موثر و قابل توجه به صاف و هماهنگ سازی و یکدست سازی دندان‌های شما کمک کند. با استفاده از روش‌های خاصی، متخصص می‌تواند مشکلاتی که در ادامه گفته می‌شود را بهبود بخشیده و شما را به سوی یک لبخند عالی هدایت کند.

۱- جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین (اوربایت)

۲- جلو بودن فک پایین نسبت به فک بالا (آندربایت)

۳- کج، نامتقارن بودن و یا ناهمترازی (کوتاه و بلند بودن) یک یا چند دندان

۴- ازدحام دندان‌ها (اورکراودینگ)

۵- فاصله بین دندان‌های جلویی

۶- فاصله بین دو فک در بخش جلویی هنگام بسته شدن دهان و یا انحراف فک به طرفین

۷- لب شکری یا شکاف کام

۸- کوچک بودن کام دهان

عوارض ارتودنسی طرح لبخند

انجام مراقبت‌های قبل و بعد از ارتودنسی  تا حد زیادی از بروز عوارض جانبی ارتودنسی جلوگیری می‌کند. نکته مهمی که هنگام انجام ارتودنسی باید حتماً به آن توجه کنید رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از بروز پوسیدگی در دندان و مشکلات لثه است.

مدت زمان اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی:

بسته به میزان انحراف و نیازهای هر فرد، جهت اصلاح طرح لبخند و روش درمانی که توسط ارتودنتیست انتخاب می‌شود این مدت زمان بین چند ماه تا ۲ سال می‌تواند متغیر باشد.

در موارد ساده‌تر، اگر انحراف‌های لبخند کمتری وجود داشته باشد، اصلاح طرح لبخند ممکن است در چند ماه به پایان برسد. اما در موارد پیچیده‌تر، اگر انحراف‌های بیشتری وجود داشته باشد و نیاز به جابجایی در دندان‌ها و فک‌ها باشد، ممکن است مدت زمان تا پایان درمان بیشتر از چند سال باشد.

قیمت طراحی لبخند چقدر است؟


برای اینکه بدانید قیمت یا هزینه طراحی لبخند شما چقدر است ابتدا باید به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کنید تا او مشکلات شما را تشخیص دهد. متخصصی که انتخاب می‌کنید، میزان مهارت وی و شدت ناهنجاری‌های دندان‌هایتان همگی در قیمت ارتودنسی تأثیرگذارند. در جلسه مشاوره و معاینه قیمت دقیق و عوامل تاثیرگذار بر آن دقیقا به شما گفته می‌شود.

همچنین میتوانید برای اطلاع از هزینه های ارتودنسی به سایت کلینیک دندانپزشکی مایا مراجعه کنید و با ما در ارتباط باشید.

لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

Call Now Button مشاوره و نوبت دهی
× مشاوره آنلاین