ارتودنسی فک پایین

آیا ارتودنسی فقط برای فک پایین، عوارض دارد؟ چه افرادی باید از ارتودنسی فک پایین استفاده کنند؟ آیا ارتودنسی تنها در یک فک در روند جویدن اختلال ایجاد می کند؟ این ها تنها تعدادی از سوالات شایع افرادی است، که نیاز به ارتودنسی تنها در یک فک دارند، در ادامه دکتر مهسا شریعتی متخصص ارتودنسی به بررسی پاسخ برای این سوالات می پردازند.

گاهی ناهنجاری های دندانی به گونه ای است که نیاز به ارتودنسی تنها در یک فک می باشد. در صورتی که دندان های فوقانی صاف و مرتب باشند، متخصص ارتودنسی استفاده از ارتودنسی دندان را تنها در یک فک تجویز می کند. تصمیم در رابطه با اینکه هر دو فک نیاز به ارتودنسی دارند یا خیر باید توسط بهترین متخصص ارتودنسی صورت گیرد، حتی ممکن است دندان های پایین زمانی که لبخند میزنید اصلا دیده نشوند اما به هر حال در زمان صحبت و یا جویدن برای فرد مشکل ایجاد کنند و در نتیجه خطر برای سلامت داشته باشند، در این شرایط بهترین راهکار استفاده از ارتودنسی تنها در فک پایین است.

ارتودنسی فک پایین

ارتودنسی دندان برای هر دو فک بالا و پایین

ممکن است افراد تنها نامرتبی دندان ها را برای دندان های پایین خود ببینند، اما برای یک درمان موفق نیاز به ارتودنسی در هر دو فک داشته باشند، لازم است بدانید بریس ها در طول ارتودنسی نقشی بیش از تنظیم ظاهر دندان ها دارند. بریس ها نقش مهمی در اصلاح بایت های افراد دارند، منظور از بایت نحوه ارتباط هر دو ردیف دندان با یکدیگر است.شاید خیلی از افراد مشکل بایت را نادیده بگیرند و بدان توجهی نداشته باشند، در حالی که نادیده گرفتن بایت دندان قروچه، اختلال در جویدن غذا و… را سبب می گردد.

در نتیجه می توان گفت بریس هم به منظور مرتب و صاف کردن دندان هاست و هم همکاری صحیح دندان ها با یکدیگر می باشد.

آیا استفاده از ارتودنسی تنها برای فک پایین عوارض هم دارد؟

استفاده از ارتودنسی فک بالا و یا پایین به تنها لازم است توسط متخصص ارتودنسی تعیین شود، به طور مثال در صورتی که اختلال اوربایت وجود داشته باشد، اصلاح و صاف کردن دندان های پایین می تواند مشکل فرد را برطرف کند و عملا نیازی به درمان برای دندان های فوقانی نمی باشد. در مقابل در صورتی که نوع اختلال فرد آندربایت باشد، استفاده از ارتودنسی فک پایین نه تنها کمکی نمی کند بلکه مشکلات دیگری را همراه دارد. می توان گفت استفاده از ارتودنسی تنها در یک فک عوارضی ندارند تنها باید در شرایط خاص و به تجویز متخصص ارتودنسی اعمال شود.

استفاده از ارتودنسی متحرک برای فک پایین

همانطور که فبلا هم گفتیم ارتودنسی روش ها و انواع مختلفی دارد گاهی برای آسودگی بیشتر متخصص ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری های فک پایین استفاده از ارتودنسی متحرک را توصیه می کند، این نوع از ارتودنسی به درمان ناهنجاری های موجود در فک پایین اشاره دارد.به طور مثال برای ناهنجاری اکلوژن از ارتودنسی متحرک استفاده می شود.در ناهنجاری اکلوژن کلاس دو ، به این صورت است که به دلیل کوچک و عقب بودن فک پایین، فک بالای بیمار به مراتب بزرگتر می شود، استفاده از ارتودنسی متحرک فک پایین می تواند انتخاب خوبی برای درمان باشد.

مزیتی که ارتودنسی متحرک در این روش درمان به نسب سایر روش های درمان این است که در این نوع از درمان رعایت بهداشت دهان و دندان برای فرد  آسوده تر است . زیرا می توان در هر وعده غذا خوردن آن را از محیط دهان خارج کرد و به راحتی قابل شستشو هستند.

لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

Call Now Button مشاوره و نوبت دهی
× مشاوره آنلاین