تغذیه در طول درمان ارتودنسی

بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، اغلب از متخصص ارتودنسی خود در رابطه با تغذیه در طول درمان ارتودنسی سوال می پرسند، به طور حتم در زمان استفاده از بریس، باید چند تغییر جزئی در رژیم غذایی خود انجام دهید.

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

اگرچه این روزها درمان های ارتودنسی متناسب با سبک زندگی شما طراحی شده است، بدون شک شما برای جلوگیری از آسیب دیدن بریس ها و خطر طولانی شدن درمان ارتودنسی ، باید برخی از اصلاحات رژیم غذایی را انجام دهید.

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

در طی چند روز اول بعد از استفاده از بریس، تا جای ممکن از غذا های نرم که نیازی به جویدن طولانی مدت ندارند، استفاده کنید.

شاید این سوال برای شما هم پیش آید که در حالی که از بریس استفاده می کنید، چگونه می توانید با یک رژیم غذایی متعادل سالم بمانید؟

اولین نکته که باید بدان توجه شود این است که در حالی که از بریس استفاده می شود از کدام غذاها باید خودداری شود. در ادامه برخی از غذاهایی که باید هنگام استفاده از بریس از آنها اجتناب کنید لیست می شوند:

هر چیز جویدنی یا چسبناک، مانند، آدامس، هویج خام و کرفس، سیب، ذرت، چیپس، آجیل و…

به طور کلی، باید از هرگونه غذایی که ممکن است به بریس بچسبد خودداری کنید.

بهترین غذاهایی که می توان با بریس خورد، آنهایی هستند که قند زیادی ندارند و و البته نیازی به جویدن بیش از حد نمی باشد. بیشتر غذاها را می توانید به طور معمول بخورید، اما برخی از غذاها می توانند به وسایل ارتودنسی آسیب برسانند یا باعث شل شدن آنها شوند. هرکسی که از بریس استفاده می کند باید از خوردن میان وعده زیاد، خودداری کند و هدفش داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشد.

تغییر در نحوه غذا خوردن

جدا از اینکه باید گزینه های مناسب برای تغذیه را انتخاب کنیم، داشتن بریس، زمان مناسبی برای بهبود رژیم غذایی و نحوه درست تغذیه است. به عنوان مثال ، با گاز گرفتن یک سیب کامل قادر به خوردن سیب نخواهید بود. با این حال ، می توانید آنها را به قطعات کوچک برش دهید، که جویدن آنها چندان سخت نخواهد بود.

برای هویج می توانید آنها را بخارپز یا تفت دهید تا خیلی سخت نباشد اما همچنان ویتامین ها و مواد معدنی مناسب برای بدن شما را داشته باشد. اگر کوکی یا نان سفت می خورید، می توانید آنها را در شیر گرم غوطه ور کنید تا نرم شود، که به مراتب جویدن آنها راحت تر می شود.

صرف نظر از اینکه چه نوع غذایی را با بریس می خورید، مهم است که شکاف بین دندان ها و اطراف بریس ها بسیار تمیز باشد. این به معنای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از غذا، برای جلوگیری از تجمع پلاک و پوسیدگی دندان هاست. عدم انجام این کار باعث آسیب به دندان ها و تغییر رنگ می شود.

۴ نظر در مورد “تغذیه در طول درمان ارتودنسی

  1. حسین - مهر ۵, ۱۳۹۹ at ۲:۰۷ ق.ظ

    سلام من الان سه ماهی هست ارتودنسی رو دندونام هست اما متاسفانه هنوز التهابای لثه ای دارمو واقعا اذیتم می کنه

    Reply
  2. حسین - مهر ۶, ۱۳۹۹ at ۳:۰۷ ق.ظ

    سلام خانم دکتر، من میوه های سفت رو کمپوت می کنم میخورم خیلی راحته و نرم میشه البته به توصیه شما 🙂

    Reply
    • ادمین - مهر ۶, ۱۳۹۹ at ۳:۱۰ ق.ظ

      بله خیلی هم عالی

      Reply

لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

Call Now Button مشاوره و نوبت دهی
× مشاوره آنلاین