مدت زمان ارتودنسی دندان

خیلی از مراجعین دکتر مهسا شریعتی در رابطه با مدت زمان لازم برای درمان با ارتودنسی سوال می پرسند، در حقیقت می توان طول دوره درمان را یکی از مهم ترین دغدغه های بیماران نیازمند به ارتودنسی دندان معرفی کرد، اگر شما هم اطلاعاتی در رابطه با مدت زمان درمان با ارتودنسی دندان ندارید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

طول دوره درمان ارتودنسی

معمولاً در مشاوره اولیه خصوصا افراد بزرگسالان، نگرانی خود را در مورد میزان زمانی که برای پوشیدن بریس نیاز دارند نشان می دهند.

به طور متوسط ​​حدود 24 ماه طول می کشد، تا یک درمان ارتودنسی انجام شود. برخی از بیماران به کمتر از 12 ماه نیاز دارند، اما همچنین بیمارانی وجود دارند که برای رسیدن دندانهایشان به وضعیت مطلوب، به 3 سال درمان نیازمند هستند.

 مدت زمان ارتودنسی دندان

ارتودنسی در هر فرد متفاوت است و این زمان نیز در افراد، متغیر می باشد. بنابراین، با قطعیت نمی توان مدت زمان درمان را در موارد خاص با اطمینان گفت، تنها می توان فاکتورهای مؤثر بر میزان زمانی که بیمارنیاز به استفاده از بریس دندان دارد را بیان کرد.

فاکتور های موثر بر طول دوره درمان

نوع درمان ارتودنسی

بیمارانی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، خوشبختانه برای درمان آن ها گزینه های مختلفی وجود دارد. بندهای فلزی معمولی، پرانتزهای سرامیکی و پرانتزهای شفاف و… بریس های فلزی از جنس استنلس استیل ساخته شده اند و همین امر سبب می شود این نوع از ارتودنسی بسیار قوی و محکم شود. از طرف دیگر پرانتزهای سرامیکی و ترازهای شفاف، نسبت به بریس های فلزی، از نظر ظاهری، زیبا تر هستند.

سن افراد

بیماران جوان (نوجوانان و کودکان) سریعتر از بزرگسالان نتیجه می گیرند زیرا فک آنها هنوز در حال رشد است و همین مورد سبب می گردد، دندان ها راحت تر حرکت کنند. این بدان معنا نیست که همه بزرگسالان باید به مدت دو سال یا بیشتر از بریس استفاده کنند. عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر طول مدت درمان تأثیر می گذارد.

شدت ناهنجاری

یکی دیگر از عوامل مهم در طول دوره درمان ارتودنسی شدت ناهنجاری است. فاصله و یا  شلوغی خفیف دندان ها را می توان در یک سال یا کمتر از آن اصلاح کرد، در حالی که در موارد شدید درمان می تواند خیلی بیشتر طول بکشد.

رعایت بیمار

یک بیمار ارتودنسی برای اطمینان از یک درمان موفق باید تمام دستورالعمل های ارائه شده توسط ارتودنتیست خود را دنبال کند. این شامل حفظ بهداشت دهان و دندان مناسب، توجه به ویزیت های تعیین شده در زمان مشخص، استفاده از دستگاه ارتودنسی و… همگی می توانند در کوتاه کردن دوره درمان موثر باشند.

تنها راه برای تعیین مدت زمانی که به درمان ارتودنسی نیاز دارید، مشورت با متخصص ارتودنسی است. ابتدا متخصص ارتودنسی از دهان بیمار با اشعه ایکس یک عکس می گیرد، سپس  یک برنامه درمانی  تعیین می کند، همچنین در مورد گزینه هایی که می تواند این دوره درمان را کوتاه تر کند نیز صحبت می شود.

۲ نظر در مورد “ مدت زمان ارتودنسی دندان

  1. محمدرضا - شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ at ۵:۵۲ ق.ظ

    سلام خانم دکتر من دوتا دندون نهفته دارم و ۱۸ سالم هستش. میتونم بیام خدمتتون برای درمان.

    Reply
    • ادمین - شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ at ۷:۴۶ ق.ظ

      سلام بله حتما برای تعیین وقت با شماره ۰۹۳۹۲۴۱۴۲۳۲ تماس بگیرید.

      Reply

لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

Call Now Button مشاوره و نوبت دهی
× مشاوره آنلاین