نخ دندان ارتودنسی

چگونه از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنیم؟ تمیز کردن و نخ دندان کشیدن دندان هنگام داشتن بریس  بر دندان ها، برای لبخند و سلامتی دندان ها بسیار حائز اهمیت دارد.اما چگونه از نخ دندان در طول دوره درمان ارتودنسی استفاده کنیم تا به براکت ها آسیبی وارد نشود؟

استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها، که به راحتی با مسواک نمی توان به آن ها دسترسی داشت کمک کننده است خصوصا در زمان استفاده از براکت و سیم های ارتودنسی. افرادی که از ارتودنسی دندان استفاده می کنند لازم است، بین هر دندان را یک بار در روز نخ دندان بکشند.

نخ دندان ارتودنسی

نخ دندان کشیدن سنتی

این روش نخ دندان کشیدن و امتحان شده یک روش عالی برای تمیز کردن غذا و پلاک از بین دندان ها است، اما برای افرادی که دارای بریس هستند، می تواند کمی مشکل باشد. نخ دندان کشیدن در اطراف براکت ها و سیم زمان می برد.

معمولا تمیز کردن دندان ها همراه با براکت بین 10 تا 15 دقیقه زمان میبرد.

توصیه می شود از نخ های موم دار استفاده کنید، نخ بدون موم می تواند پاره شود و در براکت های فلزی گیر کند.

نحوه استفاده از نخ دندان سنتی با بریس

یک نخ 18 تا 24 اینچی را برش دهید. نخ را بین سیم اصلی و دندانهایتان بچرخانید. بهتر است مقابل آینه این کار را انجام دهید، تا بتوانید موضوع را تماشا کنید. انتهای نخ را دور انگشتان اشاره خود بپیچید تا کار با نخ راحت تر شود.

نخ را به آرامی در بین دو دندان خود فشار دهید،لازم است نخ را در امتداد کناره های دو دندان  مجاور به بالا و پایین حرکت دهید.درصورتی که دندان بالایی را نخ می کشید، یک شکل U وارونه ایجاد کنید، از کنار یک دندان به خط لثه بالا رفته و سپس از کنار دندان دیگر پایین بروید.

همچنین شما می توانید با استفاده از ابزاری ارزان قیمت اما ضروری، روش سنتی نخ دندان را تسریع دهید. این ابزار کوچک و پلاستیکی را نخ کش می گویند. نخ کش به شما کمک می کند تا به راحتی نخ پشت سیم بریس را بکشید.

نکات مهم در رابطه با  کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

افرادی که در دوره درمان ارتودنسی هستند و از براکت ها استفاده می کنند، لازم است از نخ دندان مومی استفاده کنند، نخ های موم دار احتمال گیر کردن  و کنده شدن براکت ها را از بین می برند. لازم است برای نخ دندان کشیدن کمی صبر و حوصله داشته باشید این کار را با دقت انجام دهید تا هیچ خرده غذایی بین دندان ها باقی نماند.

با شنیدن صدای جیر جیر نخ می توانید مطمئن شوید آن بخش از دندان تمیز شده است و به سراغ قسمت دیگر بروید. به هیچ وجه نخ دندان را محکم نکشید این کار می تواند موجب آسیب به براکت ها شود.

دکتر مهسا شریعتی متخصص ارتودنسی نحوه کشیدن نخ دندان را به بیماران خود آموزش می دهد. شما می توانید نخ دندان را از داروخانه ها در بخش مراقبت از دهان خریداری کنید. متخصص ارتودنسی شما همچنین ممکن است نخ های نمونه ای داشته باشد که می توانید در ابتدا برای آشنایی با نخ دندان ارتودنسی از آن ها استفاده کنید.

لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

Call Now Button مشاوره و نوبت دهی
× مشاوره آنلاین